Najnowsze wiadomości z kraju

MKiDN o kontrowersyjnej wystawie w Toruniu: “Odmówiliśmy dotacji. Instytucja bezpodstawnie wykorzystała logotyp resortu”

W przesłanej do naszej redakcji informacji prasowej przedstawiciele MKiDN poinformowali, że ministerstwo kultury „odmówiło dotacji celowej na wystawę retrospektywną i cykl performansów Mariny Abramović w Centrum Sztuki Współczesnej w Toruniu”. Centrum Informacji MKiDN informuje również, iż toruńska instytucja „bezpodstawnie wykorzystała logotyp resortu kultury”.

– W związku z licznymi pytaniami kierowanymi do Centrum Informacyjnego Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, informujemy, że resort odmówił dotacji celowej na wystawę retrospektywną i cykl performansów Mariny Abramović w Centrum Sztuki Współczesnej w Toruniu. Instytucja bezpodstawnie wykorzystała logotyp MKiDN w zaproszeniu na wydarzenie w sposób mogący sugerować, że MKiDN jest jednym ze współorganizatorów wystawy. Ministerstwo dwukrotnie, w 2017 i 2018 r., odrzuciło wniosek CSW o dotację na organizację wystawy – czytamy w przesłanym komunikacie.

Przedstawiciele resortu kultury przypominają również, że zgodnie z ustawą z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, instytucją kultury zarządza dyrektor instytucji kultury. “Oznacza to, że za całokształt działalności instytucji kultury odpowiedzialność ponosi jej dyrektor. Oznacza to również, że Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego nie kieruje bezpośrednio pracami i nie steruje polityką wystawienniczą ani repertuarową instytucji. Należy to do wyłącznej kompetencji dyrektora, który odpowiada za kształt i przekaz prezentowanych ekspozycji” – czytamy w komunikacie MKiDN.

Od 2005 r. Centrum Sztuki Współczesnej w Toruniu jest instytucją kultury współprowadzoną przez Gminę Miasta Toruń, Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego oraz Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Głównym organizatorem CSW jest Gmina Miasta Toruń.

Na kontrowersyjną wystawę złoży się ok. 120 dzieł, począwszy od prac pochodzących z lat 60. na współczesnych realizacjach skończywszy. Organizatorzy zrekonstruują także niektóre performatywne akcje Abramović, które będą prezentowane na żywo podczas pokazu, tuż obok rysunków, obrazów, rzeźb, obiektów, fotografii, filmów wideo oraz elementów archiwalnych. Marina Abramović pochodząca z Serbii artystka intermedialna, która w swojej sztuce stara się przekroczyć fizyczne i  psychiczne ograniczenia ciała, bada możliwości umysłu i związek zachodzący między artystą a widownią.

Działania Mariny Abramović uważane są za fundament sztuki współczesnej. Jej radykalna postawa twórcza od zawsze poruszała widzów, niekiedy wywoływała też kontrowersje. O Abramović pisze się: “nieustraszona, radykalna,  nonkonformistyczna”, artystka często czyni narzędziem sztuki własne ciało, eksperymentuje z bólem, obrzydzeniem, wytrzymałością na bodźce.

Według “Najwyższego Czasu”, artystka “przyjęła okultyzm jako sztukę performensu”.

– Na swoich wystawach prezentuje skandaliczne prace, a na scenie wykonuje różne +obrzędy+ o tematyce satanistycznej, sięgając do magii, okultyzmu i szamanizmu. Ponadto artystka sama opowiada o przebytej podróży przez piekło. Wtedy to miała doświadczyć +oświecenia+. Te wydarzenia zostawiły wyraźne piętno na jej +twórczości+” – pisze “Najwyższy Czas” i zapowiada zaplanowaną na 8 marca przez Krucjatę Różańcową za Ojczyznę modlitwę różańcową wokół budynku Centrum Sztuki Współczesnej w Toruniu w czasie wernisażu wystawy.

Źródło: Stefczyk.info Autor: ac
Fot. PAP

Polecane artykuły

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Zamknij